Кейсы 21 июл. 2021 г.

Феномен самокатів Bolt в Україні

Рейтинг статьи:18
Феномен самокатів Bolt в Україні

Намагаючись зрозуміти за яким принципом Bolt зупиняє роботу того чи іншого самоката, звертаємось у прес-службу компанії. Конкретної відповіді не отримуємо. У компанії запевняють, що в них працює власна система алгоритмів і для кожної проблеми встановлені свої параметри. Зазвичай потрібно від однієї до трьох скарг, щоб заблокувати самокат у додатку та відправити його на діагностику та ремонтування.

“Щовечора співробітники компанії Bolt забирають електросамокати для подальшої підзарядки. Водночас здійснюється контроль їхньої справності. Команда фахівців займається їхнім ремонтом і обслуговуванням. Ми також отримуємо зворотний зв’язок від користувачів. До того ж, електросамокати надсилають нам дані про свій технічний стан і ми оперативно реагуємо на такі повідомлення” – зазначає Антон Мілка.

“Ми з подругою їхали на самокаті, як раптом він вилетів з-під нас і ми полетіли під машину (Слава Богу, вона не рухалася). У результаті, у мене порвані зв’язки, а в подруги вибита п’ятка” – розповідає вона.
У службу підтримки дівчина не звернулася, так як думала, що то не матиме сенсу. Довідка, видана Дарині в травмпункті (на фото).

Дмитро взагалі зіштовхувався з проблемами з гальмами не один раз. Щоправда хлопець не перевіряв їх перед поїздкою.

“Я взяв самокат біля метро Вокзальна і їхав на вулицю Фучика. Так вийшло, що гальма не спрацювали і я врізався в бордюр, упав і травмував руку, а також зламав годинник й окуляри”.

Звернувшись у службу підтримки, Павло з Bolt висловив Дмитру слова жалю, повідомив про компенсацію вартості поїздки протягом 14 днів і запропонував звернутися до страхової.

Скріни відповіді Bolt Дмитру

Із компенсацією більш-менш зрозуміло, а от питання щодо долі несправних самокатів залишається відкритим. Їх відразу блокують чи вони залишаються як ні в чому не бувало чекати іншого користувача?

 Від однієї до трьох скарг
Гарантії, що самокат заблокують відразу після скарги, немає. Можливість, що хтось іще травмується через несправні гальма, – є. За ким же відповідальність?
Скріни під постом Владислава Гребельника
Хата скраю - нічого не знаю

Уважно вивчивши правила та умови Bolt із використання електротранспорту, з’ясували, що від моменту початку поїздки до її закінчення відповідальність за хід поїздки й будь-які непередбачувані ситуації й обставини повністю покладена на користувача. 

У пункті 6 йдеться, що користуючись послугами та обладнанням, користувач усвідомлює й погоджується на особистий та індивідуальний ризик, і що компанія не несе відповідальності за будь-які наслідки, претензії, вимоги, причини дій, збитки, зобов'язання, травми й т.д. що можуть бути понесені внаслідок використання послуг. Як кажуть, проблеми індійців шерифа не хвилюють. 

Також користувач повинен повністю розуміти можливі ризики, визнаючи, що: 

  • поїздка на електротранспорті передбачає багато очевидних і неочевидних ризиків та небезпек, які можуть призвести до травм або смерті, а також до шкоди майна;
  • такі ризики та небезпеки не завжди можуть бути прогнозованим або їх можна уникнути; 
  • електротранспорт - це виріб, який може не працювати, навіть якщо належним чином обслуговується та у разі несправності може призвести до травм.

Усе, що може гарантувати компанія, – це страхування. Кожна поїздка Bolt застрахована на 200 тис. грн, тож якщо користувач травмується під час поїздки або завдасть шкоди здоров’ю чи майну третіх осіб, страховка покриє всі витрати на лікування або забезпечить відповідне відшкодування. Чи допоможе це у випадку смерті, про яку згадується в умовах, питання риторичне.

Наче і є, а наче і ні

Говорячи про самокати, не так просто знайти відповідального не лише через ту чи іншу шерингову компанію та її обладнання. Насправді, проблема криється трохи глибше, і ситуація з електросамокатами в Україні набагато складніша ніж у того самого Вінні Пуха з медом. Попри те, що самокати є, на них їздять і беруть в оренду, використовують як повноцінний транспортний засіб чи просто для розваги й відео в інстаграм, на законодавчому рівні їх статус досі незакрпілений. В Україні самокати транспортом не є. На питання “а що вони?” відповіді теж немає.

Ще в лютому 2020 року у ВРУ було зареєстровано проєкт Закону України щодо запровадження правового регулювання - користувачів персонального легкого електротранспорту. У вересні 2020 року документ був ухвалений у першому читанні, однак до другого читання справа не дійшла. За кого сприймати користувачів електросамокатів досі сказати не можна.  Чи то пішохід, чи то велосипедист – ні тут, ні там не відомо.

Підписання Меморандуму стало першим і єдиноможливим кроком до тих пір, поки парламент не врегулює питання використання електросамокатів на законодавчому рівні.

І хоча у правилах користування електросамокатами, на які варто зважати, той самий Bolt наголошує на тому, що це транспортний засіб і радить поважати ПДР, у випадку з Україною правил для цього виду транспорту немає. Тому більшість їздить там, де заманеться, без будь-якого страху бути покараним.

Замість висновку

Самокати користуються й будуть користуватися попитом. Попри всі скарги, Bolt продовжує збільшувати свою присутність у найбільших містах України й залишається феноменом. Поки одні стоять у черзі на рентген через несправні гальма, інші щодня користуються ним. 

Не так важливо, чиї самокати, набагато важливіше - знати правила користування й перевіряти стан електротранспорту перед поїздкою. Як показує практика, гальмам краще приділити особливу увагу. Навіть коли хочеться гострих відчуттів, краще не перевищувати дозволену швидкість і ні в якому разі не кататися на самокатах по двоє. Перш за все, наша безпека в наших власних руках. Хоча вибір усе одно кожен зробить свій.

*усі фото самокатів bolt.eu/uk-ua

BrandStory знайшла і сконтактувала ще з кількома людьми, які так чи інакше постраждали під час використання самокатів.

Ситуація з Дашою трапилася приблизно 2 місяці тому й закінчилася лікарнею.

У коментарях під постом про цей інцидент бачимо багато подібних історій, пов’язаних з несправністю гальм.

С сайта Bolt
Окрім Києва, самокати Bolt наразі доступні в Одесі та Львові. Усього компанією обслуговується близько 4 тис. самокатів – десь 2 тис. у Києві й приблизно по 1 тис. у у Львові й Одесі.

Електросамокатами в місті вже нікого не здивуєш. Швидкі, прості, екологічні – вони стали справжнім трендом. Шерингові компанії поступово з’являються в Києві, намагаючись скласти конкуренцію першопрохідцям Bolt, які все одно залишаються найпопулярнішими й найскандальнішими.

Невеличкий флешбек в історію

Народився Bolt, раніше відомий як Taxify, у 2013 році в Естонії з метою об’єднання всіх таксі Риги й Таллінна в одну платформу. У 2018-му було запущено сервіс з оренди електричних самокатів, у 2019-му – сервіс доставки їжі Bolt Food. Зараз компанія працює в 46 країнах світу й обслуговує понад 25 млн клієнтів.

Щодо нашої держави, то стосунки Bolt з Україною склалися не відразу. У 2016 році, під час першої спроби познайомитися, компанія не витримала конкуренції з Uber і Uklon. Але вже через 2 роки, підсилившись інвестиціями розміром у 175 млн доларів, Bolt повернувся й виборов своє місце під сонцем.

Початок української ери самокатів

Ще через 2 роки, у 2020, у Києві з’являється перший прокат електросамокатів. І починається все зі скандалу з мером столиці Віталієм Кличком, який звинуватив компанію в незаконному розміщенні пунктів прокату. Втім Bolt пояснив, що така діяльність не є законодавчо забороненою й спокійно продовжив свою діяльність, розширюючи кількість самокатів, точок оренди й навіть міст.

За рік компанії все ж вдалося домовитися з міською адміністрацією, із якою в червні 2021 року було підписано Меморандуму про співпрацю. Відтепер вона та інші шість шерингових компаній міста мають:

дивитись Меморандум про співпрацю

  • обмежити швидкість з 30-35 до 20 км/год (у особливих зонах (парки, сквери, пішохідні вулиці) до 14 км/год);
  • установити спеціальний ідентифікаційний номер на кожний самокат;
  • виділити заборонені зони для паркування (кладовища, історичні, адміністративні місця та будівлі);
  • оформити медичну страховку на випадок травмування людей та інших нещасних випадків (поліс покриватиме витрати на лікування і шкоду, завдану майну, на 100 тисяч гривень);
  • впорядкувати точки ранкового старту (1025 точок в усіх районах Києва на чітко затверджених паркомісцях на 5 і 10 самокатів);
  • надавати місту дані про використання самокатів.

За словами керівника напряму із розвитку шерінгових сервісів компанії Bolt в Україні Антона Мілки, компанія вважає український ринок перспективним. “Більшість українців має смартфони і може користуватися нашими сервісами. До того ж у нашій країні є певні інфраструктурні нюанси: затори на дорогах і невелика кількість громадського транспорту. Отже, ми пропонуємо сучасний транспорт ― електросамокати, які дозволяють вирішити питання останньої милі та уникати заторів” – пояснює він.

Скріни, надані Алісою Поліщук

Компанія використовує власну модель електросамокатів, створену розробниками Bolt. Як зазначають, це модель нового покоління, що має поліпшену конструкцію й придатна для повної переробки й повторного використання.

Вага самоката - 16,5 кг, у той час як найпоширеніші самокати для сервісів прокату важать від 20 до 35 кг. У моделі електросамокатів Bolt є задні гальма, що блокують роботу заднього колеса й роблять цей вид транспорту більш безпечним.

Чи так це насправді?

Коли лікті стають гальмами

Місяць тому широкого розголосу набула ситуація з Алісою Поліщук, чия поїздка на самокаті Bolt “закінчилася викликом швидкої допомоги та обличчям у крові.

9 червня вона поверталася додому з роботи на орендованому самокаті.

(так написав на своїй сторінці у фейсбук друг дівчини Владислав Гребельник).

Під час спуску з Маріїнського парку до Європейської площі їй довелося гальмувати руками й підборіддям – гальма транспортного засобу не спрацювали.

Фото з поста Владислава Гребельника

За словами дівчини, їх перед початком поїздки вона перевіряла. Були не надто сильні, але все-таки працювали, тож подумала, що все буде гаразд. Але прямо під час спуску Аліса вимушено зістрибнула з самокату, аби не опинитися під колесами машин вечірнього Києва.

Поінформувавши Bolt про ситуацію з гальмами, дівчині запропонували  2 промокоди на поїдку на таксі на 100 грн. Трохи згодом Аліса дізналася й про можливість отримання страхової компенсації. Чому про це повідомили лише з другого разу – залишається загадкою. 

При цьому, компанія стверджує, що відреагувала на цей випадок відразу. Скріни ж говорять про різницю в 16 годин.

Связанные теги:

Читайте также: