«Сімейні молочні ферми» - найамбітніший проєкт на українському селі за останні 30 років, в якому задіяні кращі технологи, ветеринари, маркетологи, логісти. Організатори кілька років ґрунтовно вивчали досвід іноземних країн для того, щоб побудувати дійсно ефективну модель бізнесу, випробували її на десятках ферм та отримали вражаючі результати. Тому, ставлять перед собою амбіційні цілі стати лідером молочної галузі України шляхом створення мережі сімейних молочних ферм та молочних кластерів.
Першу сімейну ферму під назвою "Відродження" в листопаді 2017 року відкрила родина Никончуків у селі Стара Мощаниця Здолбунівського району на Рівненщині.
«За період з 2017 до 2022 року в рамках проекту створено та будується 151 сімейна молочна ферма в 11 областях України, - розповідає Олександр Березюк, дорадник проєкту, - ми допомагаємо молодим фермерам вирішити основні проблеми, які виникають на початку шляху в молочному бізнесі, підтримуємо консультативно та матеріально».
Олександр добре розуміється у всіх тонкощах і процесах молочного бізнесу, адже, працює в сільськогосподарському дорадництві з 2003 року. Розпочинав свою дорадчу діяльність з проекту USAID «Підвищення ефективності с.г. виробництва в Україні шляхом запровадження с.г. дорадництва», вивчав досвід роботи дорадчих служб та стажувався в США, Німеччині, Польщі, Литві, Україні. Член Національної асоціації сільськогосподарських дорадчих служб України. Є співавтором декількох посібників по с.г. дорадництву.
«Я радий, що не зважаючи на складнощі ведення молочного бізнесу в Україні, він все ж залишається цікавим для мешканців села, - розповідає Олександр, - та з радістю допомагаю у вирішенні самих різноманітних організаційних та технічних питань на початковому етапі: вибору найкращих земельних ділянок під будівництво або приміщень під реконструкцію, розробці ескізних проєктів будівництва, розрахунку потреби в технологічному обладнанні, його підборі та запуску, проектуванні споруд для зберігання кормів, підбору техніки для обслуговування ферм, кормовиробництва і кормозаготівлі, консультую щодо дотримання вимог діючих нормативно-правових актів».
Крім того, дорадники проєкту надають консультації з інших, не менш важливих питань, займаються створенням сільськогосподарських кооперативів та популяризацією проєкту.
«Фермер, який вирішив зайнятися тваринництвом, повинен підготуватися до окупності у мінімум 3 роки, бути готовим до великих стартових витрат і сезонних коливань цін на молоко», - говорить Олександр.
Окрім цього, додають клопоту фермерам ціновий диктат молокопереробних підприємств і нерозвинений ринок якісного поголів’я. Хоча натомість, вони отримують чимало можливостей завдяки регулярному доходу не тільки від молока, а і побічних продуктів, на ненасиченому молоком ринку та можливістю користуватися підтримкою ряду державних та місцевих програм.
«Зараз, у кожній області діють демонстраційні ферми, де майбутні фермери та фермерки можуть наживо побачити що таке сімейна молочна ферма, оцінити її переваги. А спілкування безпосередньо з власниками діючих СМФ є важливим аргументом на користь створення власного молочного бізнесу», - ділиться досвідом Олександр.
Одним з успішних прикладів є «Юнікасоль» - перша демонстраційна ферма в селі Буча Здолбунівського району на Рівненщині, створена в рамках проекту «Сімейні молочні ферми», ПРООН та уряду Швеції.
Більше інформації про фермерське господарство за посиланням: youtube
Ще одним з успішних прикладів створення СМФ Олександр називає сімейну ферму «Марківчанка» що знаходиться в с. Марківка Житомирської області.
«Ми давно планували займатися молочним фермерством, але на заваді стояв брак досвіду в цій відповідальній справі, - розповідає Руслан Обухівський, голова родини фермерів, - тому, коли почули про проєкт «Сімейні молочні ферми, вирішили розпочати свій бізнес з їхньою підтримкою».
Наразі, бізнес успішно функціонує та розвивається. Власники утримують 34 корови, проте, але найближчим часом планують наростити дійну череду до 50 голів.
Інформація про господарство – за посиланням: youtube
Публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) у рамках Програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО), яка виконується компанією Chemonics International. Ця публікація відображає думку її авторів та не обов’язково є офіційною точкою зору USAID чи Уряду США. Докладніше про Програму USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО) на:https://m.facebook.com/usaid.agro/