Точка зору Mar 29, 2022

Місяць війни! Що робити українському бізнесу в такій ситуації?

Рейтинг статті:2
Місяць війни! Що робити українському бізнесу в такій ситуації?
Зрозуміло, що не кожен бізнес зараз взагалі може працювати, особливо на Сході нашої держави. Але є області країни і галузі бізнесу які зараз можуть і повинні працювати.
1. Провести аудит своїх можливостей на даний момент. Не всі співробітники можуть зараз працювати, не всі логістичні шляхи працюють, не всі товари є в наявності, а можливо ви втратили і склади. Треба тверезо оцінити ваші можливості без перебільшення і також без применшення. Якщо можете безпечно працювати - працюйте!
2. Прописати план дій на папері. Обов'язково на папері або в ноутбуці/телефоні, тільки не в голові. В голові то не план, то ваша фантазія. План потрібно донести до своїх співробітників і пояснити чому саме так і саме зараз ваш бізнес має працювати. Можливо аргумент, що економіка має працювати, а гроші обертатися - не буде сильним для ваших співробітників, це нормально. Але аргумент, що бізнес може вмерти і їм нічим буде платити зарплати буде для них більш зрозумілим.
3. Максимально ефективно використовувати наявні ресурси. Вам може здатися, що реклама це те що зараз найкраще піддається економії і від чого треба позбутися в першу чергу, але це помилка яка може коштувати вам бізнесу.
Повірте за свої 14 років в рекламі я бачив багато таких помилок і під час кризи 2008 року, під час Революції і початку війни 2014, під час початку "пандемії" 2020 і бачу це зараз.
Звісно, те що відбувається сьогодні це найжахливіше, що було з нашою країною і з вашим бізнесом. І тому важливо як ніколи з холодним розумом оцінити перспективи.
Наприклад, ваш бізнес постраждав не на 100% і ви можете продовжувати працювати.
Варіант 1. Ви максимально економити на рекламі та маркетингу і намагаєтесь продавати по старим клієнтам. Спитайте себе: скільки з ваших старих клієнтів зараз в Україні? Скільком із них потрібні ваші товари/послуги? Як ви плануєте це робити? Розсилкою на телефон, в мессенджер? Обзвонами? Ви розумієте на яку реакцію можете зараз натрапити? Це може назавжди вбити ваш бренд.
Варіант 2. Ви запускаете рекламу (моя рекомендація це робити на Захід та Центр України, зараз по одному з проектів роблю рекламу і отримуємо близько 100 транзакцій в день по $2-3) і отримуєте замовлення від клієнтів які: а) В Україні; б) Їм саме зараз потрібен ваш товар/послуга; в) Вони самі залишають заявку вам (не має роздратованості).
Про це написано сотні книжок, і розповідають на тисячах бізнес-семінарів, але кожного разу малий і середній бізнес стає на ті ж самі граблі: перша стаття бюджета яка ріжеться під час кризи - це маркетинг і реклама. А потім дивуються чого ж це так все погано у їхньому бізнесі.
4. Ви можете сказати, от ти такий розумний розказуешь як мені тут бізнес робити в кризу. А що робити коли ресурси обмежені? І це слушне питання.
В принципі я і пишу цей пост для того щоб поділитися своїм багаторічним досвідом з вами і це вже 4й пункт того, що треба робити прямо зараз.
Позбутися того, що зараз не приносить вам гроші. Це важко, дуже важко, по собі знаю, але для виживання вашого бізнесу це потрібно. Можливо щось "на глазок" вам здається потрібним, або до чогось ви звикли, але зараз не час на сентименти.
5. Ваш бізнес під час війни має стати на військові рейки, а це зовсім не значить що ви маєте обов'язково робити щось для Фронту (якщо можете це супер, але давайте будемо відверті, не весь наш бізнес може бути потрібен Фронту), але ви можете заробляти гроші, сплачувати податки, платити зарплати і тим самим допомогати Армії.
Економічний фронт такий же важливий як і військовий. Під "стати на військові рейки" я маю на увазі максимально ефективне використання кожного ресурсу, кожного співробітника, що здатен працювати, кожного прожитого дня, кожної витраченої гривні. Все має бути зараз максимально ефективним. Це потрібно вашому бізнесу зараз як ніколи, а ви потрібні країні.
І якщо ви вже дочитали до цього моменту, то сьогодні мені 36, я за останні два роки вже звик не святкувати день народження, як і кожен, мабуть, хто народився в березні, але цього року це взагалі жахіття. Та не потрібно вішати носа. І хоч день народження у мене, але подарунок я хочу зробити вам. Всім хто сьогодні задонатить фонду "Повернись Живим" або фонду "Сергія Притули" $50 і більше, я зроблю безкоштовний аудит вашого рекламного кабінету Facebook/Instagram чи Google Ads або допоможу скласти маркетинговий антикризовий план.
Слава Україні!

Пов'язані теги:

Читайте також: