Василь Хмельницький, український підприємець: А ваш стартап коштує мільярд доларів?

Василь Хмельницький, український підприємець, засновник компанії UFuture, інноваційного парку UNIT.City, ініціатор КМЕФ.

Мене часто запитують, як пояснити успіх окремих бізнесів і стартапів? Чому, наприклад, у США щорічно «народжується» в рази більше «єдинорогів», ніж у будь-якій іншій країні світу?

Наведу цифри. У 2019 році 72 зі 127-ми нових «єдинорогів» — резиденти США. У 2020-му світовий клуб «єдинорогів» поповнили вже сім нових компаній. Три з них — американські. І, на жаль, жодної української… 

Чим це обумовлено? Ви коли-небудь замислювалися? Що є такого в американців, чого немає у нас? Можете сказати, в чому принципова відмінність між українським і американським підприємцем? 

Я багато про це думав, і одного разу із задоволенням подискутував на цю тему з одним із професорів бізнес-школи в Берклі, куди ми з командою UFuture їздили навчатися. Він підтвердив мої здогади: ми, пострадянські люди, в більшості своїй залишаємося невігласами у питаннях підприємництва. Ми до кінця не знаємо, що таке бізнес, що таке ризики. Як наслідок, переоцінюємо свої можливості. Хочемо «все й одразу», а тому невиправдано ризикуємо: пан або пропав. Деякі через «упевненість» у своєму проєкті закладають усе майно — квартири, машини, — і все втрачають. 

Мій співрозмовник сказав ось що: “Ви, слов’яни, дивовижні люди. У вас будь-який стартап, що б ви не починали, одразу оцінюється в мільярд доларів. Причому ви хочете не просто продати його за мільярд, а так продати, щоб у вас після цього ще залишився контрольний пакет. А коли вам пропонують для розвитку $20 тисяч в обмін на частку в компанії, вас це не влаштовує. 

Ми, американці, взагалі не так думаємо. Для нас бізнес — це, перш за все, спосіб заробити гроші. Тому на старті бізнесу ми його оцінюємо в, припустимо, $100 тисяч. Далі продаємо 20% акцій, отримавши за них $20 тисяч. На цю двадцятку допрацьовуємо продукт, і незабаром він вже коштує мільйон доларів. Потім ми продаємо ще 20%. У підсумку, через п’ять років, у власників залишається по 10%. А стартап (у разі успіху) коштує вже мільярд доларів. При цьому ми своїми грошима не ризикуємо, а якщо «пролітаємо» — починаємо процес “з нуля”, але вже з урахуванням наших нових знань. І в кінцевому підсумку з цього мільярда отримуємо 10% — $100 мільйонів”. 

Це американська модель. Вони працюють послідовно, тверезо оцінюють можливості та активи. При цьому, продаючи по 20% акцій поступово, на кожному етапі розвитку стартапу вони залучають не просто інвестиції, а й партнерів із новими знаннями і досвідом, за рахунок яких зростає й сам проект. 

Американці не прив’язуються до бізнесу так, як ми: не прагнуть будь-якими шляхами утримати управління компанією. Їм простіше її продати.

А наші бізнесмени так не хочуть: вони завжди впевнені, що у них просто супер ідея. Такий супер-пупер стартап, який неминуче приведе до успіху, з інвестиціями чи без них. Українці не хочуть навіть на початковому етапі запускати інвестора у проект за «жалюгідні» $20 тисяч, адже вважають, що він коштує набагато більше. Але він стільки не коштує. Це так не працює.

Знаєте, яка доля подібних стартапів? Через кілька років вони залишаються все там же, і все з тими ж бюджетами. Просто стоять на місці. При цьому технологія, на якій був заснований їхній стартап, починає потихеньку вмирати, тому що вона була актуальною 5 років тому.

Ми часто переоцінюємо свої можливості. І це наша головна помилка.

Джерело: FB

#

Акция бесплатных размещений действует с 13 апреля по 13 мая. Для того чтобы легенда вашего бренда была опубликована на сайте, необходимо подготовить оригинальный текст, который состоит из трех блоков (как возникла идея бренда, как была реализована и какие планы компания строит на будущее с учетом ситуации) объемом от 3000 до 6000 знаков на русском или украинском языках. Материал нужно прислать на электронную почту редакции brandstory.n@gmail.com. В теме письма укажите «Не молчи на карантине» и название компании. Подробнее об условиях акции читайте на сайте .  

#

Другие публикации в рамках спецпроекта: #коронавирусVSбизнес

#

Читайте также: Крупный и малый бизнес объединила пандемия. Какие бренды «made in Ukraine» помогают в борьбе с коронавирусом

Читайте также: Закрытие заводов, отказ от рекламы, пожертвования: Как международные бренды реагируют на коронавирус

#

Читайте также: Олег Устенко, советник президента Украины. Коронавирус: экономика Украины в состоянии войны

Читайте также: Валентин Войтков: Как коммуницировать с клиентами, когда все вокруг летит кувырком

#

Читайте также: Максим Прохоров, основатель PmPartners: Удаленная работа как шанс раскрыть в себе менеджера проекта

Читайте также: Евгений Шевченко, Carlsberg Ukraine: Эпидемия — что делать бизнесу?

#

По поводу публикации ваших историй на сайте BrandStory.com.ua пишите на brandstory.n@gmail.com

#

Другие кейсы и советы на нашем сайте: 

#

Читайте также: Как открыть свой бренд одежды: пошаговая инструкция

Читайте также: От идеи до реализации: как создавалась компания YouControl

#

Читайте также: Как создавался бренд ресторана здоровой кухни – Гайя

Читайте также: ТМ O’Kroshka: развлечения для маленьких и больших крошек

#

Читайте также: Восемь шагов раскрутки бренда с помощью PR. Советы от Эла Райса (Ries&Ries, США)

Читайте также: Непрерывное управление эффективностью: новые правила 2020

#

Интересные публикации:

#

Читайте также:  Олег Михайлов и Ярослав Яковенко основатели Woolkrafts — создали «тепло, которое можно подарить»
Читайте также:  Стучитесь и вам откроют. Наиболее эффективные способы продвижения – опыт украинских производителей

#

Читайте также:  Шкварка — присмачує життя, засолоджує буденність. Відродження українських страв для святкового застілля
Читайте также:  Картина маслом. Нужен ли крафтовым производителям бренд? Мнения фундаторов.   

#

Читайте также:  KarambaKids: Бренд растет как ребенок — быстро и стремительно
Читайте также:  New look! PAPA ATELIER — новый взгляд на школьный образ

#

Читайте также:  Sigi: Мы не гонимся за трендами и не пытаемся одевать детей, как взрослых
Читайте также:  Bombat Game: радость от добычи долгожданного трофея для детей и взрослых

#

Читайте также:  LITA Jewelry украинские украшения из материалов, собранных по всему миру
Читайте также: Sergey Makhno Architects – украинские гончарные традиции в современном исполнении

#

Читайте также:  Born in Ukraine: народитися в Україні, щоб покорити світ. Аутентичні прикраси від KOVAL
Читайте также:  Lena Yastreb: Украшения вне времени, как маркер эпохи