Авторитет та його вплив на наше сприйняття

Дослідження Мілграма показало надзвичайно сильно виражену готовність нормальних дорослих людей йти невідомо як далеко, слідуючи вказівкам авторитету.

Тепер стає зрозумілою здатність уряду, що представляє собою одну з форм авторитарної влади, домагатися слухняності від звичайних громадян. Всякий раз, коли ми стикаємося з дією надзвичайно сильного мотивуючого фактора, є підстави припускати, що настільки потужна мотивація не може не мати відповідної соціальної бази.

Широко розгалужена, визнана практично всіма соціальними шарами система влади авторитетів надає суспільству величезні переваги. Вона дає можливість розвиватися складним структурам, які регулюють матеріальне виробництво, торговим, оборонних структур, а також структурам соціального контролю.

Інша альтернатива, анархія, чи сприяє суспільному прогресу.

Анархія, як вважає філософ Томас Гоббс, зазвичай робить життя «жалюгідним, огидним, диким і коротким». Ми з дитинства привчені думати, що покора загально визнаним авторитетам є правильним, а непокора їм – неправильним. Якщо ми усвідомлюємо, що покора авторитету є вигідним для нас, ми можемо дозволити собі бути автоматично слухняними.

В області медицини тиск авторитетів є дуже помітним і сильним. Здоров’я для нас надзвичайно важливо, тому лікарі, які володіють великими знаннями і можливостями в цій життєво важливій галузі, займають позицію шановних авторитетів.

Кожен медичний працівник розуміє, на якому щаблі ієрархічної градації в системі охорони здоров’я він знаходиться, а також розуміє, що доктор стоїть на самому верху. Ніхто не може опротестувати рішення доктора, за винятком хіба що іншого доктора вищого рангу. Як наслідок, серед медичного персоналу вкоренилася традиція автоматично коритися наказам докторів, що дозволяє великій кількості помилкових рішень втілюватися в життя (замість того щоб бути виправленими в результаті відкритого обговорення).

Читать также: Правило взаимного обмена навязывает долги
Читать также: Психология влияния: Правило взаимного обмена является универсальным

Коли я вперше побачив рекламний ролик за участю Роберта Янга, мене найбільше вразила здатність актора, не що був насправді авторитетом, використовувати принцип авторитету. Досить було видимості авторитету. Це говорить багато про що. Коли ми реагуємо на кшталт клац, задзижчало, ми стаємо схильні до впливу не тільки авторитетів, але і їх символів. Деякі з цих символів авторитету незмінно спонукають нас йти на поступки під час відсутності дійсного авторитету. Ці символи часто використовуються тими «професіоналами поступливості», які насправді не є авторитетами.

Шахраї-віртуози, наприклад, створюють навколо себе «хмара авторитету» з відповідних титулів, особистих речей і одягу.

Титули.

Оскільки розмір і статус взаємопов’язані, деякі індивіди з вигодою для себе замінюють першим останнім. У тваринних спільнотах, де статус чоловічих особин визначається ступенем їх фізичної переваги, оцінка розміру дозволяє передбачити, якого статусу досягне та чи інша тварина.

Одяг.

Другим типом символу авторитету, який може змусити нас механічно підкорятися, є одяг. Хоча вбрання авторитету більш відчутно в порівнянні з титулом, цей символ також може бути підроблений. Поліцейські картотеки містять масу відомостей про шахраїв-віртуозів, які майстерно вміють змінювати свій зовнішній вигляд. Подібно хамелеонам, вони використовують в своїх цілях біле лікарняне, чорне священиче, зелене армійське або блакитне поліцейське вбрання, словом, те, що дозволяє отримати максимальну вигоду з ситуації, що склалася.

На жаль, жертви шахраїв занадто пізно розуміють, що вбрання авторитету не є свідченням його істинності.

Атрибути.

Одяг має не тільки функціональне призначення, він може служити декоративній меті. В цьому випадку вона дещо інакше символізує авторитет. Елегантний і модний дорогий одяг говорить про високий статус людини нарівні з такими атрибутами, як коштовності і машини. Машини мають особливо велике значення в Сполучених Штатах; «Американський любовний роман з автомобілем» став легендою.

В цілому ряді досліджень люди були не в змозі правильно передбачити, як вони самі або інші будуть реагувати на вплив авторитету. У кожному разі цей вплив значною мірою недооцінювалася. Подібна непередбачуваність багато в чому пояснює надзвичайно сильний вплив авторитетів, що дозволяє їм домагатися від людей всіляких поступок. Авторитети потужно впливають на нас, причому роблять це непомітно.

Як сказати ні.

Для того щоб протистояти впливу авторитету, необхідно, перш за все, прибрати елемент несподіванки. Щоб захистити себе від тиску авторитетів, необхідно в першу чергу усвідомити їх владу. Коли це усвідомлення з’єднається з розумінням того, наскільки легко можна підробити символи авторитету, можна буде застосувати тактику, суть якої полягає в дуже обережному поводженні в ситуаціях, коли який-небудь авторитет намагається використовувати свій вплив.

Читать также: Правило взаимного обмена навязывает долги
Читать также: Психология влияния: Правило взаимного обмена является универсальным

Однак тут є одне «але» – знайома суперечливість, характерна для всіх знарядь впливу. Нам, можливо, зовсім не потрібно протистояти впливу авторитету або, у крайньому випадку, не потрібно в більшості випадків. Зазвичай авторитетні постаті знають, про що говорять. Лікарі, судді, високопосадовці, члени законодавчих органів та їм подібні зазвичай виявляються на верху соціальної ієрархічної піраміди завдяки вищому, порівняно з більшістю інших людей, рівню знань і розсудливості. Тому авторитети, як правило, дають прекрасні поради.

Отже, авторитети часто є фахівцями в якійсь галузі; справді, одне з словникових визначень авторитету – експерт. У більшості випадків нема сенсу намагатися замінити судження експерта, авторитету нашими власними, в набагато меншій ступені обгрунтованими. У той же час нерозумно покладатися на думку авторитету у всіх випадках.

Головне для нас – навчитися визначати, особливо не напружуючись і не проявляючи надмірної пильності, коли доцільно виконати вимоги авторитетів, а коли цього робити не слід.

У складній ситуації слід задати собі два питання. По-перше, коли ми стикаємося з тим, що виглядає як спроба здійснення впливу на нас авторитетною фігурою, треба запитати: «Цей авторитет справді є фахівцем у цій галузі?» Таке питання фокусує нашу увагу на двох маючих вирішальне значення елементах інформації: на істинності даного авторитету і на його компетентності в даній конкретній області. Отримавши, таким чином, докази того, що ми маємо справу з авторитетним фахівцем, ми можемо спритно обійти розставлені пастки.

Давайте звернемося до конкретних прикладів. Розглянемо, наприклад, з цієї точки зору популярний рекламний ролик за участю Роберта Янга, який розхвалює каву «Санка». Якби люди, замість того щоб асоціювати актора з доктором Маркусом Велбі, зосередилися на дійсному статусі Янга, я впевнений, дана реклама не користувалася б таким великим успіхом протягом декількох років. Очевидним є те, що Роберт Янг не має медичної підготовки і не володіє відповідними знаннями. Всі ми це знаємо. Однак те, чим він все-таки володіє, це титул – доктор. Ну, але ж очевидно й те, що це не справжній титул, а лише звання, пов’язане в нашій свідомості з Робертом Янгом за допомогою акторської гри. Все це ми також знаємо. Але – хіба це не дивно – коли ми дзижчимо, очевидні факти не мають значення, якщо тільки ми не звертаємо на них особливої уваги? Питання «чи дійсно даний авторитет є компетентним у цій галузі?» може принести велику користь, так як він привертає нашу увагу до очевидного.

Наступне питання: «Наскільки правдивим буде, за нашим припущенням, даний авторитет в даному конкретному випадку?» Авторитети, навіть найкращим чином поінформовані, можуть навмисно спотворити надаються нам відомості.

Отже, нам необхідно визначити, наскільки ці люди надійні в даній ситуації. Ставлячи собі питання про надійність авторитету, з яким ми маємо справу, ми повинні мати на увазі маленьку хитрість, яку часто використовують «професіонали поступливості», щоб переконати нас у своїй щирості: вони, як може здатися на перший погляд, до певної міри йдуть проти своїх власних інтересів. За допомогою такого тонкого прийому ці люди прагнуть довести нам свою чесність. І треба визнати, що це їм вдається досить часто.

Конспект главы из книги Роберта Чалдини «Психология влияния»

Джерело: http://samoosvita.in.ua/

 

#

Возможно Вам будет интересно:

#

Читать также: Система признательности: взаимный обмен «Дай» и «Бери»
Читать также: Рычаги влияния: дорогое = хорошее

#

Читать также: Правило взаимного обмена навязывает долги
Читать также: Психология влияния: Правило взаимного обмена является универсальным
#
Читать также: Довгострокове бізнес-планування — не більше ніж фантазування
Читать также: Навчання на помилках — не така вже й цінна річ
#
Читать также: Нужно ли менять название вашей компании?
Читать также: Всё, что Вам нужно знать о влогах для развития бизнеса
#
Читать также: Опыт Индии: 10 шагов усилить ваш бренд в LinkedIn
Читать также: Идите с миром: 5 причин не удерживать сотрудников
#
Читать также: Сделайте Ваш маркетинг более эффективным за счёт повторяющихся процессов
Читать также: 5 верных способов использовать Google+ в продвижении вашего бизнеса
#
Читать также: Телефонный поиск клиентов и расширение базы
Читать также: Что вы еще не знали о рекламе на транспорте
#

Другие публикации в рубрике Статьи:

#

Коммуникация и общение — чем отличаются эти понятия?

Любой из членов человеческого общества взаимодействует с другими на двух уровнях: социальной…

#

Секреты успешной работы головного мозга

Умение фокусироваться является важным драйвером превосходства и развивает мыслительный…

#

Как правильно описать ситуацию потребления бренда?

Описание ситуации потребления продукта или услуги очень важно для  построения и  продвижения бренда. Такое…

#

Легенда бренда… Как создавать истории для новых брендов

Автор: by Thomson Dawson Сегодня самое подходящее время для создания новых историй зарождающихся…

#

Торговая марка VS Бренд. Что такое бренд, и чем он отличается от торговой марки?

#

Проектирование будущего

Раздел книги «Репутация книга Андрея Кашпура» Принцип future development: описывая другие возможные…